Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.06.2012 11:28 - КАНЦЕЛАРСКИ МОЛИВ /разказ/
Автор: georgibogdanow Категория: Изкуство   
Прочетен: 7249 Коментари: 17 Гласове:
17

Последна промяна: 26.06.2012 09:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Отдавна не съм качвал свой разказ тук, ако и някога да поставих начало на блога с последователното публикуване на четири текста от сборника ми с разкази "Микело". Поводът да пиша сега е, че миналата седмица спечелих Шестия национален литературен конкурс на Фондация „Св. Климент Охридски” в категория проза. Спечелих го с разказа си „Канцеларски молив". Текстът е писан след излизането на книгата ми, т.е. не е включен в нея. Награждаването беше на 24.05.2012 г. в аулата на СУ. Ценя много високо този конкурс и - както имах възможност да споделя пред всички гости - надявам се с разказа си да привнеса нещо към доброто име и авторитета, с които се ползва този конкурс, а не да отнема нещо от тях.  

P.S. И понеже днес е първи юни, честит празник на малки, големи и още по-големи :)


litclub.bg/library/nbpr/georgybogdanov/moliv.html

 

КАНЦЕЛАРСКИ МОЛИВ 

 

Разглеждах внимателно седящия човек срещу мен. Приличаше ми на канцеларски молив. Евтин, обикновен, без надписи, както и да го завъртиш, няма да намериш нищо интересно по него. Такива имаме по няколко пръснати на бюрото и е без значение кой точно ще хванем. Най-често посягаме към тях само защото не можем да намерим химикал в момента. Канцеларският молив стои зад ухото на някой запретнат приемчик в кварталния плод-зеленчук, но никога няма да стане обект на разговор между художници, нито ще се търкаля в някое ателие. Орисията му е да бъде ползван за съвсем обикновени неща – примерно да се описват продадени щайги с краставици, но никога няма да очертава линиите на някое съвършено голо женско тяло, тръпнещо под погледа на художник. Евентуално някой работник в камиона, разведен чиновник в работно време или гимназист на последния чин щеше с него да рисува пищни женски гърди на случайно попаднала му бележка. Доста невзрачна орисия... Всъщност обикновените канцеларски моливи вероятно нямат орисия. Те са от безцветните  неща, създадени да бъдат фон за други, по-важни, и вероятно дори провидението не държи сметка за точната им бройка и това какво се случва с тях.   

Беше мой съсед от съседния вход, с когото се познавахме само визуално. Блокът ни беше доста голям и с много живущи в него, а и Канцеларският молив сравнително скоро се беше нанесъл. Виждал го бях да разхожда сутрин кучето си в кварталната градинка до нас – опитваше се да го научи да му донася хвърлената пръчка.  Ръкомахаше и сочеше отривисто пръчката, захапвайки я сам със зъби, но кучето явно не разбираше какво се иска от него и само радостно въртеше опашка, споделяйки по този начин ентусиазма, с който стопанинът му търчеше през цялото време след една пръчка, която сам хвърляше, а след това отново сам носеше наобратно, захапал я между зъбите си, тичайки тържествено с високо вдигнати, пружиниращи колене.   

Ето че сега стоеше костюмиран в кабинета ми, кандидатстващ за работа във фирмата, на която бях заместник-директор и по случайност аз провеждах интервютата за работа. Едната ни колежка от „Човешки ресурси” беше в отпуск, другата беше в майчинство от два месеца,  а третата излезе в болнични по спешност. Ама че неприятна история... Съсед ми е все пак, не го ли одобря сега, мълчаливото му укорително „защо” щеше да тътри невидими крака зад мен докато си чистя колата от снега пред блока ни, на опашката в магазина, докато си отключвам входната врата... Гледах го и се чудех как точно да му обясня, че не е за тази работа. Кой му беше одобрил документите изобщо и го беше допуснал до интервю! Стоеше срещу мен със стреснат вид, все едно току-що някой му е плеснал изневиделица с ръце пред носа, с подстриганата си като молив коса, дребната му яйцевидна глава не трепваше, а малките му очички се взираха втренчено и тревожно в мен. Усмихнех ли се, усмихваше се и той, добиех ли сериозен вид изведнъж ставаше сериозен и той.  „Ама че каша - помислих си аз за пореден път. - Не мога да го одобря при нас, не върви и да му обясня, че не зависи нищо от мен, секретарката я чух да обяснява на кандидатите, че интервютата по изключение ги води заместник-директорът, от когото в крайна сметка зависи и крайното одобрение. Няма да пропусна да я възнаградя за усилията й... Молбата й за отпуск още седи неразписана на бюрото ми. Щяла да ходи на море. Ще си поговорим после с нея за предимствата на морето през септември – спокойствие, конкурентни цени...” 

 Канцеларският молив срещу мен се размърда нервно на стола, тъй като не можеше да прочете на лицето ми какво точно си мисля и изобщо не знаеше каква физиономия да направи. Тази неизвестност явно го съсипваше, а малките му, подобни на копчета очи, продължаваха да са тревожно вторачени в мен. „Все пак какво е виновен човекът, той просто се опитва да оцелява. Тук е моментът да бъда великодушен. Един заместник-директор може да си го позволи, само властимащият може да бъде снизходителен. А Канцеларските моливи няма как да проявяват великодушие, понеже нищо не зависи от тях. Компромисите са привилегия на силните, а за слабия те са просто тревожна неизбежност”. Хрумна ми да звънна на един познат –  преди дни обядвахме заедно и ми беше споменал, че си търсят човек за работа на портала на предприятието им - да вдига и да спуска бариерата на входа. Работа тъкмо за Канцеларския молив. Хем щеше да се чувства важен, хем беше толкова невзрачен, че не би дразнил никого с присъствието си – вероятно посетителите щяха да го възприемат като аксесоар-придатък, който просто следва навсякъде скъпата и модерна бариера, където и да я монтират.   

Канцеларският молив беше впрегнал целия си сетивен и мисловен потенциал, за да успее да прочете нещо на лицето ми. С нещо дълбинно в себе си, все още неподдало се на всеобщото му оглупяване, правилно чувстваше, че в мен се води борба, от която зависи работата му, а защо не и бъдещето му като цяло. Беше направил най-преданата физиономия, на която е способен, затвърдена през годините и заучена вероятно още от времето, когато като дете е гледал как робинята Изаура е реагирала на новината за нейното освобождаване като пълноправен вече човек.   

Разделихме се бързо като го уверих, че имам нещо друго предвид за него, без омразно бюро и застоял въздух в офисни помещения, без шеф на главата. Съседи сме все пак...   

Тръгнах си към нас предоволен от себе си. Чувствах се мъдър, успял и великодушен. Решението да бъда снизходителен към съседа си със сигурност беше правилно – и той е човек все пак. Паркирах колата пред блока и в този момент видях, че жена ми пак беше изтървала кучето ни Чара и то тичаше щастливо из градинката. В този момент кучето на Канцеларския молив се появи от техния вход и устремно се втурна, качвайки се върху моята прекрасна и съвършена Чара, която покорно и доволно му се остави без да помръдва.

 

 ГЕОРГИ БОГДАНОВ ( Геров )



 





Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. dorichela - Кармата, понякога идва в образа на ...
01.06.2012 12:07
Кармата, понякога идва в образа на куче...
цитирай
2. georgibogdanow - Както се казва,
01.06.2012 18:58
не се знае знае ли се :)
цитирай
3. monaliza121 - Здравей, Богданов!
02.06.2012 16:53
Интересна характеристика на канцеларския молив.:)
Дали моливът 2В, който наскоро предпочетох пред "евтиния, обикновен, без надписи" се е почувствал "мъдър и успял"... Вероятно - да, но за кратко. Беше прекалено "мек" и се оказа неподходящ за целта. Горкият, нямаше щастието да попадне в ръцете на художник и остана неоценен.
Да... всеки молив си тежи на мястото.
Поздравления за спечеления литературен конкурс!


цитирай
4. georgibogdanow - Благодаря, monaliza,
02.06.2012 18:30
не за пръв път коментираш под мой текст и си сред хората (както и Доричела по-горе), чиито коментари отварям с интерес, понеже си обстоятелствена и с хубав стил.

Как се е почувствал този 2В - вероятно само той си знае, но явно е имал своята минутка слава :)

Поздрави и на теб!
цитирай
5. pumona - припомних си за един огромен молив, който ми беше подарък, и който подарих със свидно чувство, и от време на време искам да питам - използват ли го, а аз мисля,
03.06.2012 18:50
:)
цитирай
6. georgibogdanow - Pumona,
03.06.2012 22:43
асоциации всякакви :)
цитирай
7. makont - А, това за молива, не съм съгласна,
06.06.2012 12:28
на мен например ми е основното оръдие на труда. И съвсем не е признак на неувереност, просто проверката е висша форма на ...демагогия, е след това идва редът на великодушният химикал. Силен разказ, винаги се случва така, че получаваме урока си по някакъв начин. Всеки от нас си се мисли за важен, тежи на мястото си. Но когато не изразяваш подобаващо своята индивидуалност, невидим, независим (защото нищо независи от теб, примерно), тогава те приемат като "молив". Каква суета. Поздрав за наградата, напълно заслужена.
цитирай
8. georgibogdanow - Благодаря, macont!
06.06.2012 13:51
Радвам се, че ти е харесал разказът. Предполагам и Канцеларският молив би бил доволен да прочете мнението ти с асоциацията, която правиш като за "основно оръдие на труда" :)))

Поздрави!
цитирай
9. mariniki - нещата от живота...
26.06.2012 13:33
тасива каквито са... чудесно разказани...
сърдечен поздрав... и за разказа, и за наградата...
напълно заслужена...
цитирай
10. georgibogdanow - ...
26.06.2012 13:52
Благодаря, мариники!
цитирай
11. zvezdichka - Здравей Георги!
27.06.2012 14:53
Много се зарадвах за наградата, а ти наистина заслужаваш!
А аз се замислих прочитайки твоя разказ, дали един канцеларски молив може в един момент да излезе от своята обикновена невзрачност и да придобие друга същност, в която да открие, че притежава качества, за които не е подозирал?
Поздрави и усмивки :)!
цитирай
12. georgibogdanow - Привет, Звездичка,
27.06.2012 18:14
много ми хареса въпросът, който задаваш. Вероятно е добре Канцеларският молив да не спира да се надява, че някой ден ще се превърне в някой 2В, както беше споменато горе в коментарите (не разбирам много от моливи:)). Вярвам, че всичко може. Стига надеждата да не се изроди в загуба на реална преценка за себе си.

Това е, което си помислих и го пращам все пак, с риск да прозвуча прекалено нравоучително и анахронично :)

Поздрави и на теб и благодаря!
цитирай
13. batogo - Поздравления за разказа!
01.07.2012 16:36
Всичко има достойно място под слънцето. Нищо не е по значимо от друго, освен в илюзиите ни. С обикновен молив можеш да изразиш велика идея не по зле, отколкото с писалка със златен писец, стига да умееш...
цитирай
14. georgibogdanow - Всичко има достойно място под сл...
01.07.2012 21:30
batogo написа:
Всичко има достойно място под слънцето. Нищо не е по значимо от друго, освен в илюзиите ни. С обикновен молив можеш да изразиш велика идея не по зле, отколкото с писалка със златен писец, стига да умееш...


Съгласен съм, много точни думи! Ако и разказът да поставя акцент върху други неща... но е хубаво, когато поражда най-различни асоциации и смисли!

Поздрави!

Георги
цитирай
15. ufff - Не знаех за наградата ти. Не бях в...
21.07.2012 11:14
Не знаех за наградата ти. Не бях влизала дълго тук. Поздрави! И още много литературни признания!
цитирай
16. georgibogdanow - Не знаех за наградата ти. Не бях в...
21.07.2012 14:42
ufff написа:
Не знаех за наградата ти. Не бях влизала дълго тук. Поздрави! И още много литературни признания!

Благодаря ти, поздрави и на теб :)
цитирай
17. lotos16 - Честито, Георги!
29.11.2012 21:14
Радвам се за теб и ти пожелавам талантът ти да покори още много върхове.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgibogdanow
Категория: Изкуство
Прочетен: 211216
Постинги: 31
Коментари: 478
Гласове: 4178
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930