Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.08.2011 11:51 - За една търговска улица и две врабчета
Автор: georgibogdanow Категория: Изкуство   
Прочетен: 4225 Коментари: 18 Гласове:
20


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


club50plus.bg/life/society/1633-2011-08-03-22-05-01.html


ЗА ЕДНА ТЪРГОВСКА УЛИЦА И ДВЕ ВРАБЧЕТА

 

Наскоро минавах по централна столична улица. Движение на автомобили по нея няма, затова пък тълпи пешеходци не липсват никога, въпреки високите цени. Имаше и някакви ремонти в единия край, нещо разкопаваха, та хаосът беше невъобразим. Витрините отразяваха цялото това множество, а зад стъклата надничаха дрехи и обувки от цял свят. Улицата беше като един гигантски моден подиум, на който дефилираха всякакви хора. За мнозина покупката от шикозно място е гаранция за личностния им успех и осмислено човешко съществуване. Някои действително пазаруват. Други не могат да си го позволят, но споделят същото верую и минават по улицата, считайки, че и самото омешване с тълпата там е някакъв досег до съвършенството и гаранция за социално положение. А трети са просто случайни минувачи, придвижвайки се по възможно най-краткия път от една точка към друга. Така и аз бързах за една уговорка, провирах се между хората и ги разглеждах. Подобни места са чудесно огледало на души, характери и изобщо народопсихология. Преобладаваха добре гледани момичета, хванати за ръка, или съпровождани от мъже от най-различни породи – като се започне от вейкоподобни пъстроцветни папагали, мине се през рогати муфлони и се стигне до късоврати тапири.

Размятаха се маркови или не толкова чанти, говореше се по бутикови телефони, нацапотени силиконови устни правеха претенциозни гримаси, тренирани пред огледалото и цялото множество преливаше напред-назад, опиянено от ситуацията. Имах чувството, че съм на най-изкуственото място в света и дори дърветата можеше да се окажат от пластмаса.

Точно в този момент вниманието ми бе привлечено от леко писукане. Погледнах по посока на звука и видях до едно кошче за боклук две малки врабчета.  Наведох се, имаха още жълто около устата, явно бяха паднали от гнездото – имаше дърво в непосредствена близост. Едното врабче беше малко по-едро и отскочи назад пъргаво, но другото беше още съвсем будаличка. Гледаше ме, опитвайки се да пази равновесие на тънките си крачета и чирикаше от време на време. Цялото беше омачкано, все още с недостатъчно перушина по него, но имаше нещо храбро в стойката му. Протегнах ръка – не помръдна. С широко разтворени крачка, за да пази равновесие, изглеждаше все едно позира за снимка след извършен подвиг. Явно гледката ме е впечатлила и съм стоял така повечко време, тъй като в един момент врабчето забрави, че трябва да се притеснява и започна да си оправя перушината. Направи ми впечатление, че врабчовците изобщо нямаха немощен вид, а бяха доста бодри. Въпреки, че ги печеше слънцето, очичките им бяха живи, в чирикането им нямаше зов за помощ, а радост, въпреки наглед безпомощното им положение. Мислех да опитам да ги преместя на сянката встрани, но се замислих, че за да изглеждат толкова добре, явно не са сами, не и отдавна, а и се справяха успешно с подскоците. В този момент реших, че мога да закъснея малко за уговорката си и потърсих закусвалня наоколо. Влязох в най-близката „бърза закуска”, за да купя питка хляб. Продавачката много държеше да взема питка със сусам, нямало да съжалявам и взе да ми обяснява колко полезен е сусамът. Казах само, че не е за мен и че не знам този, за когото вземам питката дали обича питка със сусам. Така или иначе цената беше една и съща, явно се беше затрупала с питки със сусам. Взех и една минерална вода – хрумна ми да намокря хляба, за който продавачката ме убеди, че ще се върна за още, понеже бил „душичка”.

Когато стигнах отново до кошчето за боклук, вече знаех защо врабчетата имат толкова добър вид, ако и да са на земята. До тях имаше възрастен врабец, не знам майка или баща, така и не успях да попитам. Той носеше в човката си храна и им даваше – първо на едното, после на другото. Приближих се, врабецът литна на жицата над мен, наблюдавайки ме много внимателно. Понамокрих хлебеца малко, натроших го и се отдръпнах встрани. Врабецът се спусна от жицата, взе с клюна си малко хляб и го поднесе на малките. Доста добре се чувстваха около кошчето. Край тях минаваха хиляди крака, но никой не ги забелязваше.

Мислех си за това, че в света около нас има от всичко. Колкото и изкуствен и чужд да ни се струва, дори да сме на най-комерсиалното и стъклено място, може да се окаже, че в краката ни има съвсем друг свят, истински и жив, в който някой се надпреварва с времето, за да закрепне и отлети преди да се появи  уличната котка. Някъде в краката ни има нещо от нашето детство, от нашата непораснала душа – нещо, което отказваме да забележим. Просто не трябва да приспиваме сетивата си. Светът не е станал по-лош или толкова по-различен отпреди. Просто ние често не чуваме онова, което чирика в краката ни и в душата ни, и аз не правя изключение в повечето случаи. Нито градът, нито забързаното време могат да ми бъдат оправдание. Истинските, живи моменти, са навсякъде около нас. Нека им дадем шанс. Мисля си, че давайки шанс на тях, всъщност даваме шанс на самите себе си...

                                                                               Георги Богданов





Гласувай:
20



Следващ постинг
Предишен постинг

1. erato7 - Харесах постинга!
12.08.2011 12:04
На колко много хора им липсват сетивата за този "свят, в който има от всичко"!
Поздрави, georgibogdanow!
цитирай
2. georgibogdanow - На колко много хора им липсват се...
12.08.2011 14:01
erato7 написа:
На колко много хора им липсват сетивата за този "свят, в който има от всичко"!
Поздрави, georgibogdanow!

Предполагам, че и аз не правя изключение, колкото и "ококорен" и внимателен да се опитвам да бъда. Мисля си често за това... А врабчетата бяха наистина прекрасни! Хубав ден :)
цитирай
3. makont - Да, да имаш очи да видиш и уши да чуеш,
12.08.2011 17:39
имаме ги, но понякога не искаме да възприемем видяното и чутото, защото не ни стиска. Трябва и душица и сърце, тогава очите виждат, а ушите чуват. Хубав постинг, има нещо мило в него, нещо много човешко и истинско. Хубав уикенд!
цитирай
4. tota - Прекрасно е, когато човек има сетива за света, който ни заобикаля...
12.08.2011 18:16
"Истинските, живи моменти, са навсякъде около нас. Нека им дадем шанс. Мисля си, че давайки шанс на тях, всъщност даваме шанс на самите себе си... " - чудесно казано...Който може това той всъщност е все още истински, неподправен...
Поздрави, Георги!
цитирай
5. georgibogdanow - macont, tota,
13.08.2011 09:34
радвам се, че харесахте моите врабчета :). Хубав ден от мен!
цитирай
6. vitaniya - прекрасно е,
13.08.2011 13:56
когато някой може да види врабчетата ...
:)
Проза се чете по-бавно, поне аз.
Радвам се, че прочетох и това, а и още няколко неща!
цитирай
7. georgibogdanow - vitaniya,
13.08.2011 15:41
Благодаря ти за споделеното!

Колкото до врабчетата - извън метафората в текста, това са ми и любимите птички. Вероятно подобни откровения за любими птички звучат малко в повече инфантилно, но как иначе да го кажа :). Харесва ми по хлапашки дръзкото им чирикане и боричкане. Хубав ден!
цитирай
8. dorichela - Георги,
13.08.2011 20:47
истинският свят, прикрит от целия фалш е само за тези, които имат очи да го видят :)
цитирай
9. monaliza121 - Улицата и врабчетата...
13.08.2011 21:13
Животът е хубав, защото продължава... благодарение на "врабчетата" - приспособими, неизтребими, незабележими, особено на търговска улица...
Всеки се впечатлява от екззотично и красиво, но ти харесваш малките, невзрачни, чирикащи врабчовци.
Хубаво е, че прочетох за нещо толкова обикновено, че се почувствах необикновено.:))
Привет!:))
цитирай
10. laodze - Поздрави Жоре!
13.08.2011 23:31
Харесва ми, когато в една обикновена история авторът втъкава намек за символен прочит, за една многопластовост... Всъщност точно такъв е животът, многопластов - някой вижда врабче, друг символ на детското и неподправеното, някой гледа витрините, друг - тези които гледат витрините, някой пише истории, друг ги коментира :-) Хубаво е че ги има и едните и другите, нека е пъстро и да имаме избор в коя плоскост да се движим, а защо не и да обхванем цялото многообразие в един трансцендентален поглед... или мироглед...
цитирай
11. georgibogdanow - dorichela, monaliza121, laodze,
14.08.2011 10:45
приятно е да виждам, че сте се спрели и вие при моите 2 врабчета. Коментарите ви са наистина чудесни, но колкото повече дълбая над това, толкова по-голяма е вероятността да се омажа с някое клише.

Monaliza, написала си "Хубаво е, че прочетох за нещо толкова обикновено, че се почувствах необикновено.:))". Трябва да знаеш, че сама си назовала онова, което е много важно и водещо за мен - пишейки и изобщо в живота ми...

Laodze, за пръв път коментираш мой текст, благодаря ти за прочита, за добрата обосновка и чудесния език!

Dorichela, благодаря и на теб, че си мой редовен читател по тези места :)

Хубав ден ви желая!
цитирай
12. giminibilibob - Страхотно усетено
15.08.2011 09:20
и написано! Много, много ми хареса! Съгласна съм с теб. И на мен все по-често ми се налага да си напомням да държа будни сетивата си и да забелязвам истинските чудеса около себе си.
Хубав ден!
цитирай
13. georgibogdanow - Благодаря ти, giminibilibob!
15.08.2011 13:14
Хубав ден :)
цитирай
14. ddiaries - Прекрасно
25.08.2011 09:51
Много ми хареса...
цитирай
15. zvezdichka - Прочитайки и
14.09.2011 13:33
"Празното гнездо", сега и този разказ всеки път нещо ме стиска за гърлото и не само... Толкова дълбочини има в твоите преживявания и размишления! Благодаря ти Георги! Радвам се, че мога да се докосвам до същността ти!
Иначе и аз много им се кефя на тези чик-чирикащи врабци :).
Поздрави!
цитирай
16. georgibogdanow - zvezdichka,
20.09.2011 11:00
благодаря! Винаги ме радват коментарите ти!
цитирай
17. анонимен - ПРАЗНОТО ГНЕЗДО
25.05.2012 15:27
АДНА М МНОГО,ЗАЩОТО И МОЕТО ГНЕЗДО Е ПРАЗНО-ПИЛЦИТЕ ОТЛЕТЯХА ЗАД ОКЕАНА
цитирай
18. анонимен - ПРАЗНОТО ГНЕЗДО
25.05.2012 15:31
МНОГО БОЛИ КАТО ГЛЕДАМ ПРАЗНОТО ГНЕЗДО И У НАС!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgibogdanow
Категория: Изкуство
Прочетен: 210954
Постинги: 31
Коментари: 478
Гласове: 4178
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930